Herstel na de bevalling

Dit zijn nou net de dingen die je niet verteld worden. En eigenlijk zijn het ook de dingen die je weer heel snel zult vergeten als je een kind gebaard hebt. Het begint eigenlijk al bij de nageboorte. Je wil genieten van je kleintje en dan moet die placenta er nog uit. De oerkracht is verdwenen en dus moet je het huisje van je baby er op eigen kracht uitwerken. Denk je alles gehad te hebben, kom je erachter dat je hele onderkant beurs en opgezwollen is. Als dat maar goedkomt… (en dat komt het). Geef het alleen wel de tijd en forceer niets.

Kraamperiode

bevallen herstellen zwanger nijmegenDe ‘kraamweek’ is eigenlijk een periode van tien dagen. Dat je de eerste dagen veel in bed doorbrengt is geen luxe, je hebt het ook echt nodig. Neem de tijd om goed te rusten en bij te komen, onderschat niet wat voor impact een bevalling heeft op je lichaam en geest. Om weer helemaal de oude te worden wordt 9-12 maanden gerekend, maar vooral die eerste week na de bevalling is je lichaam druk bezig met het herstel. De zwangerschapshormonen verdwijnen uit je lichaam en dat kan – net als tijdens de zwangerschap – tot diverse kwaaltjes leiden. Om er eens een paar te noemen:

  • Het vocht dat je in je zwangerschap hebt vastgehouden komt er nu allemaal uit in de vorm van veel plassen en zweten. Het is daarom dus geen luxe dat je bed elke dag verschoond wordt.
  • De controle over je bekkenbodem is nog niet terug. Denk er dus tijdig aan om geregeld te plassen, ook al voel je geen aandrang.
  • Opgezwollen borsten, ook als je geen borstvoeding geeft.
  • Tintelende vingers en handen
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Naweeën of krampen, vooral bij een snelle bevalling.
  • Kraamtranen (dag 4-10)
  • Kraambedpsychoseexternal-link of postpartumpsychose (een zeldzame maar ernstige psychische aandoening)

TIP: vraag bij twijfel aan je verloskundige of je klacht normaal is en wat je er eventueel aan kunt doen (bijvoorbeeld pijnstillers)

Daarnaast kun je van de bevalling zelf een aantal fysieke problemen ondervinden.

  • Vloeien: de eerste dagen verlies je veel bloed (vandaar die enorme kraamverbanden). De eerste dag is elk uur een vol kraamverband heel normaal. Dat wordt steeds minder en als het goed is ben je na vijf weken volledig uitgevloeid.
  • Hechtingen: als je ingescheurd of ingeknipt ben zijn er hechtingen geplaatst. Deze kunnen op den duur een trekkerig gevoel geven. De hechtingen lossen vanzelf op, maar als je na dag 6 nog steeds last heb kan de verloskundige of huisarts deze verwijderen.
  • Aambei: het is mogelijk dat je van het persen aambeien hebt overgehouden. Deze worden meestal vanzelf kleiner of verdwijnen zelfs helemaal.
  • Stuwing: vanaf dag 3-4 begint de melkproductie op gang te komen (ook als je geen borstvoeding wil geven). Je kunt dan een vol of gespannen gevoel in je borsten ervaren.

Tips & Adviezen

  • naweeën: houd je blaas leeg, warmte (kruik, douche), massage
  • hechtingen: zit op een harde stoel (het vocht wordt uit de wond gedrukt), minder trekkerig gevoel. Voorkom ontstekingen door de wond regelmatig schoon te spoelen.
  • aambei: houd je ontlasting zacht door veel te drinken en vezelrijk te eten, laxeerdrankje (alleen in overleg!), zalf
  • stuwing: stevige strakke BH, je kindje vaak laten drinken of regelmatig kolven, koolbladeren
  • beursigheid: koelen d.m.v. koudecompres (laagje stroop in boterhamzakje, paar uur in de vriezer

Heb je meer tips en adviezen? Laat het ons weten!

‘Babyblues’ & postnatale depressie

Geestelijke instabiliteit gedurende de eerste periode is heel normaal. Er is natuurlijk nogal wat gebeurd en misschien heb je slaaptekort. Dit in combinatie met je chaotische hormoonhuishouding kun je dus last krijgen van de beruchte ‘kraamtranen’. Je bent moe, kan niets hebben, huilt snel, ziet het even niet meer zitten. Meestal gaan die gevoelens binnen een paar dagen over. Maar gaat het niet over en als een goede nachtrust niet helpt, ga er dan eens over praten met je verloskundige of huisarts. Je kunt ook zelf begeleiding erin zoeken (zie kopje ‘ontzwangeren‘)